Wednesday, September 19, 2007

Tanggapan Salah Terhadap Islam

Ajaran Islam sering disalahtafsirkan oleh pelbagai pihak samada daripada bukan Islam maupun masyarakat Islam sendiri yang cetek ilmu pengetahuan dan tidak mempunyai tasawwur yang jelas tentang Islam. Islam sering ditohmah oleh bukan Islam sebagai agama yang keras, keterlaluan, sering dikaitkan dengan keganasan dan kekejaman. Salah faham ini meliputi pelbagai aspek dan diserang dari semua sudut sehingga menyebabkan umat Islam sendiri yang terpengaruh dengan dakwaan-dakwaan yang tidak berasas tersebut.

Pendidikan negara mampu melahirkan masyarakat yang utuh melalui pemikiran saintifik yang ditanam ke dalam jiwa pelajar. Dalam perakuan yang diperuntukkan dalam laporan Razak (1959),laporan Rahman Talib (1960) serta falsafah pendidikan negara yang terdapat suatu kecenderungan bagi mengukuhkan kedudukan pendidikan Islam iaitu supaya dapat mengembangkan potensi pelajar secara menyeluruh bagi membolehkan mereka menjadi manusia yang berilmu, beriman, berakhlak dan beramal.

Perkara ini juga jelas termaktub di dalam Ordinan Pendidikan 1957, dan diulang di dalam kata pengantar Akta Pendidikan 1961 yang berbunyi:

“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang harmoni dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkemampuan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”[1]

Untuk melahirkan insan yang berilmu dan bertakwa kepada Allah Yang Maha Esa, serta luhur sahsiahnya haruslah diselenggarakan melalui sistem pendidikan Islam yang berfungsi semenjak alam persekolahan .

Tasawwur Islam berkait rapat dengan sahsiah dan tingkah laku pelajar. Pelajar yang jelas matlamat hidup mengikut konsep tasawwur Islam sepatutnya mempunyai keperibadian yang baik begitu jugalah sebaliknya.

Alam persekolahan merupakan satu peringkat umur yang mencabar dan paling kritikal. Pelajar mula mencari dan cuba membentuk identiti diri, mencari haluan dan menyemai keyakinan diri bagi menentukan apa yang diingini dapat dicapai. Dalam mencari dan membentuk identiti inilah, mereka yang tersilap langkah akan terjebak ke dalam pelbagai gejala negatif seperti merokok, menagih dadah, pelacuran dan sebagainya.



[1] Ee Ah Meng (1997), Pendidikan di Malaysia 1, Falsafah Pendidikan Guru dan Sekolah, cet. II, Shah Alam, Selangor: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd., h. 98.

1 comment:

saahdiavalis said...

How to Win At Casino – How to Win at Slots
How 강원랜드떡 to Win At Casino · 온라인슬롯머신 If you 온라인슬롯사이트 want to win at slots or table games and other gaming 슈어 벳 games, try out some of the most popular casino slot 스보벳 machines. · Best