Thursday, September 20, 2007

Wednesday, September 19, 2007

MASALAH SAHSIAH DAN MORAL DI KALANGAN PELAJAR


Alam persekolahan merupakan satu peringkat umur yang mencabar dan paling kritikal. Pelajar mula mencari dan cuba membentuk identiti diri, mencari haluan dan menyemai keyakinan diri bagi menentukan apa yang diingini dapat dicapai. Dalam mencari dan membentuk identiti inilah, mereka yang tersilap langkah akan terjebak ke dalam pelbagai gejala negatif seperti merokok, menagih dadah, pelacuran dan sebagainya.

Beberapa kes berikut yang dipetik dari laporan-laporan media sebagai bukti kepada runcingnya masalah sahsiah pelajar dan remaja di Malaysia secara umum: Tajuk berita dalam Berita Harian berbunyi “Remaja mengaku tidak tahu mengucap”.[1]

Laporan berita dalam Utusan Melayu bertajuk “Jenayah seks Membimbangkan” menceritakan peningkatan masalah tersebut. Lebih membimbangkan, kes-kes tersebut lebih banyak membabitkan golongan remaja di bawah umur. [2]

Pensyarah Jabatan Psikologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Khaidzir Ismail berkata, kajian mendapati 18 peratus daripada 6110 remaja di seluruh negara pernah melakukan hubungan seks bebas (75.1 peratus berusia antara 16 hingga 21 tahun). Kajian juga mendapati 71 peratus remaja yang berumur di antara 13 hingga 21 tahun menghisap rokok, 40 peratus menonton video lucah, 28 peratus terbabit dalam perjudian dan 14 peratus terbabit dalam penyalahgunaan dadah. Sementara kajian kebangsaan mengenai kesihatan Re-produktif dan seksualiti remaja di Malaysia mendapati 24 peratus remaja berusia 13 hingga 19 tahun pernah melakukan hubungan seks.[3]

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar, Kementerian Pendidikan dari bulan Disember 1998 hingga Oktober 1999 mendapati sebanyak 459 daripada 1560 buah sekolah menengah (SM) harian di seluruh negara menghadapi risiko yang tinggi untuk terdedah kepada salah laku dan jenayah di kalangan pelajarnya.[4]

Menurut pengerusi jawatankuasa aktiviti Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Kamel Afandi Hasyim, di Selangor sahaja, jenayah yang melibatkan pelajar pada Januari – Disember 1999 ialah 213 kes dan bilangan tangkapan 403 orang.

Manakala pada tahun 2000, sebanyak 400 tangkapan membabitkan 256 orang Melayu, 65 orang Cina, 77 orang India, 2 orang perempuan Melayu dan 3 orang perempuan Cina. Peringkat umur mereka yang ditangkap ialah 11 hingga 18 tahun. Namun tidak dapat dinafikan kejadian jenayah dikalangan remaja yang berusia 15 tahun mencapai angka yang tertinggi. Antara jenayah yang dilakukan oleh remaja termasuk menagih dadah, mencuri motorsikal, merompak stesyen minyak, merogol, curi kasut, bergaduh dan pelbagai lagi.[5]

Di negeri Kelantan pula masalah sahsiah dan keruntuhan akhlak di kalangan pelajar dan remaja dilaporkan mencatat peningkatan dari segi kesalahan juvana, iaitu 201 kes pada 1992 kepada 304 kes pada 1993.[6]

Menteri Besar Kelantan, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata berlakunya gejala bohsia di kalangan belia di negara ini sekarang disebabkan tidak ada didikan rohani, mereka yang terlibat dalam bohsia berjiwa kosong dan tidak takut kepada Allah.[7]

Kenyataan akhbar mengatakan bahawa remaja Kelantan suka melepak berdasarkan kepada laporan yang di bentangkan oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Abdul Ghani Othman, remaja Kelantan menghabiskan masa dengan budaya itu 12 jam seminggu. Berdasarkan itu, Kelantan menduduki tangga ke 10 daripada seluruh negeri di negara ini.[8]

Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Kelantan telah menubuhkan Jawatankuasa Khas Pembasmian Jenayah Juvana Peringkat Negeri dan Daerah bagi menangani kes-kes juvana yang membabitkan para pelajar di negeri ini. Sementara itu Jawatankuasa Juvana Jajahan Tumpat telah mengenal pasti remaja berumur 15 tahun ke bawah banyak terlibat dalam kegiatan penagihan dadah, mencuri dan pecah rumah. [9]

Masalah sahsiah dan moral para pelajar di sekolah SMU(A) YIK pula adalah terkawal dan di tahap yang rendah, terdapat juga beberapa masalah salah laku pelajar di sekolah tetapi dapat diselesaikan dengan segera oleh pihak pentadbiran sekolah. Pihak YIK setakat ini belum menerima laporan berkaitan kes-kes berat yang dilakukan oleh pelajar YIK.[10]

Sementara itu bahagian Hal Ehwal Murid, Yayasan Islam Kelantan sentiasa memantau setiap perkembangan yang berlaku berkaitan dengan disiplin pelajar, rekod disiplin pelajar juga diwujudkan bagi melihat perkembangan setiap pelajar. Kebanyakan kesalahan yang direkodkan ialah kesalahan-kesalahan biasa seperti ponteng kelas, merokok dan beberapa kes budaya vandalisme.[11]

Masalah moral dan keruntuhan akhlak di kalangan remaja merupakan masalah yang semakin serius, justeru menyebabkan pihak kerajaan telah mengemukakan gagasan KBSM diiringi dengan penggubalan FPN yang menggariskan dengan jelas matlamat pendidikan iaitu membangunkan individu yang seimbang dari semua aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek yang berdasarkan kepada kepatuhan kepada tuhan.Ianya juga untuk menanamkan semangat keislaman kepada pelajar Islam.

Sejarah dan latar belakang pendidikan Islam di Malaysia mempunyai kesan yang besar terhadap Tasawwur Islam kepada masyarakat Melayu Islam dewasa ini. Sukatan pelajarannya yang rendah akan memberi kesan yang negatif kepada tahap pengetahuan agama masyarakat Islam. Terdapat banyak kajian dan kes yang menunjukkan masyarakat Islam tidak mengetahui perkara-perkara asas Islam seperti mengucap dua kalimah syahadah, hukum halal dan haram, dosa dan pahala serta perbezaan antara ibadat dan adat. Kesemua ini telah menimbulkan pelbagai persoalan terhadap keberkesanan pengajaran Islam di institusi- institusi pengajian formal atau tidak formal seperti di masjid dan surau.



[1] Berita Harian 7 Mac 1998.

[2] Utusan Melayu, 29 Jun 1995.

[3] Berita Harian, 3 Oktober 1996.

[4] Dewan Masyarakat, Jun 2000

[5] Fokus, bil. 12, Julai 2002, h.14.

[6] Harian Metro, Rabu, 25 Mei 1994.

[7] Utusan Melayu, 22 Oktober 1994.

[8] Harian Metro, Isnin, 27 Jun 1994.

[9] Utusan Melayu, 30 Oktober 1996.

[10] Temubual dengan Us. Mohd Mansur Hj. Daud, Ketua Penolong Pengarah (Pendidikan), Yayasan Islam Kelantan di pejabatnya pada 8 Mei 2003.

[11] Temubual dengan Us. Baharuddin Ishak, Penyelia Hal Ehwal Murid,Yayasan Islam Kelantan di pejabatnya pada 8 Mei 2003.

Konsep tasawwur Islam

Konsep tasawwur Islam mula diperkenalkan oleh Syed Qutb (1987) dalam bukunya ( Khaşāiş al-Taşawwur al-Islāmi wa Muqawwimātuh)[1]. Dalam buku tersebut beliau telah membincangkan tentang aspek tasawwur dan ‘itiqad iaitu menjelaskan ciri-ciri pemikiran umum Islam mengenai Allah, alam, kehidupan dan manusia. Beliau tidak membincangkan secara khusus tentang ciri-ciri manhaj (peraturan), aliran mazhab dan perundangan Islam yang merangkumi aspek akidah, ibadat, akhlak dan syari’at. Ini kerana beliau bukan berhasrat untuk membincangkan perkara tersebut dalam buku ini walaupun terdapat juga perbahasan mengenainya pada sesetengah tempat.

Konsep ini diolah dengan lebih terperinci oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi dalam bukunya (al-Khaşāiş al- ‘Āmmah li al-Islām).[2] Kitab beliau ini adalah sebagai menyempurnakan lagi kitab karangan al-Syahid Sayyid Qutb dalam kitabnya (Khaşāiş al-Taşawwur al-Islāmi wa Muqawwimātuh). Tidak peliklah sekiranya kitab ini memetik beberapa tajuk utama seperti: Rabbāniah (ketuhanan), Syumūl (lengkap), Wāqi‘iyyah (benar dan nyata) dan al-Tawāzun (sederhana).

Konsep yang komprehensif berkaitan tasawwur Islam ini juga dihuraikan oleh Abū al-A'lā al-Maudūdi di dalam buku (Asas-Asas Islam). [3] Buku ini memberi gambaran atau tasawwur tentang tentang ajaran Islam secara lebih jelas. Kandungan buku ini membincangkan bagaimana Islam mengatur kehidupan untuk manusia di atas muka bumi ini. Ianya bermula dari pengertian akidah dengan segala cabangnya. Pengarang juga menghuraikan hubungkait dengan perilaku dan perjalanan hidup manusia.

Selepas persoalan akidah, buku ini membincangkan pula persoalan Nubuwwah (kenabian) yang merupakan asas yang sangat penting dalam Islam. Bahagian akhir buku ini memberi penjelasan yang padu tentang tasawwur pengertian syari’at dan hubungannya dengan Islam serta kewajipan-kewajipan yang perlu dilaksanakan setelah seseorang mengakui ketinggian dan kemuliaan syari’at Allah.



[1] Syed Qutb (1987), op.cit., h. 45.

[2] Yusof al-Qardhāwi (1977), op.cit., h. 26.

[3] Abū al-A'lā al-Maudūdi (1988), op.cit., h. 3

Kesan sahsiah terhadap pencapaian

Sahsiah pelajar yang positif mempunyai pertalian yang nyata dengan pencapaian yang positif. Pelajar yang mempunyai sahsiah yang baik menunjukkan kebiasaan belajar yang baik, sikapnya terhadap guru dan mendapat galakan daripada ibubapa mereka.

Mereka sentiasa diberi perhatian oleh para guru, ibu bapa dan juga rakan-rakan seperjuangan. Mereka menjaga disiplin dan peraturan yang ditetapkan juga sentiasa menepati masa yang diperuntukkan. Para pelajar yang bersahsiah positif juga tidak dikaitkan dengan salah laku dan masalah-masalah sosial yang lain. Mereka tidak terbeban dengan masalah luaran yang mengganggu proses pembelajaran dan pengajian mereka.

Dengan ini mereka dapat memberikan tumpuan yang sepenuhnya terhadap pembelajaran dan semestinya akan memberikan kesan yang baik terhadap pencapaian. Ini menunjukkan bahawa peribadi dan sahsiah seseorang pelajar dapat mempengaruhi pencapaiannya dalam pelajaran.

Kaedah pembentukan sahsiah


Islam adalah agama yang amat mengambil berat terhadap pembentukan peribadi yang baik dan akhlak yang mulia. Pelbagai kaedah telah digariskan dalam ajaran Islam untuk membentuk sahsiah yang baik.

Antaranya ialah:

a) Dengan ilmu pengetahuan yang luas serta mendalam untuk mengetahui jenis-jenis sahsiah yang baik dan yang buruk kerana ianya ada kaitan dengan iman dan taqwa. Ini bererti melengkapkan para pelajar dengan asas-asas keimanan, membiasakan mereka melaksanakan rukun Islam serta mengajar mereka dasar-dasar syariat sejak mula berakal lagi.[1]

b) Menanamkan nilai akhlak yang mulia dalam ingatan seseorang supaya tetap bertapak dalam hatinya agar dia sentiasa berwaspada dalam segala gerak-geri dan tindak tanduknya. Jika dia terlupa nilai-nilai tersebut, dia akan melakukan perkara yang keji. Pendidikan akhlak ialah pendidikan yang bersifat teori dan praktis. Sumber pendidikan akhlak ialah pengajaran daripada al-Qur’an, contoh tauladan daripada Rasulullah s.a.w serta perbuatan baik menurut pertimbangan akal yang sihat, sesuai dengan peredaran waktu, keadaan dan tempat.[2]

c) Menanam akidah Islam yang mendalam dalam diri seseorang individu terutamanya kepercayaan dengan hari akhirat dan pembalasan selepas mati.

d) Mengerjakan ibadat-ibadat wajib dan sunat, kerana amalan itu sendiri akan membersihkan diri seseorang daripada dosa. Amalan tersebut merupakan makanan kepada roh sebagaimana badan yang memerlukan kepada makanan. Ianya akan meletakkan seorang muslim sentiasa terikat hubungannya dengan Allah s.w.t.[3]

e) Mewajibkan ke atas dirinya melakukan sifat-sifat yang terpuji. Pendidik dapat menanam sifat dan pengaruh yang baik ke dalam jiwa pelajar. Dengan ini, pendidik dapat mengarahkan pelajar kepada kebaikan dan kemaslahatan masyarakat dan umat.[4]

f) Memaksa diri melakukan pekerjaan yang berlawanan dengan sifat-sifat yang keji. Dalam hal ini Islam menggalakkan para ibubapa dan pendidik agar sentiasa mengawasi dan mengambil berat soal pembentukan anak-anak mereka, aspek yang paling penting diberi perhatian ialah aspek keimanan, sahsiah, mental, ilmu pengetahuan, jasmani, kemasyarakatan dan rohani.[5]

g) Berkawan rapat dengan orang yang berakhlak mulia dan menjauhi daripada orang yang sentiasa melakukan sifat-sifat keji. Dalam hal ini Abdullah Nāsih ‘Ulwān menyatakan bahawa prasarana yang sangat diperlukan ialah program pendidikan yang lengkap dan suasana persekitaran yang baik yang mempengaruhi .[6]

h) Berusaha untuk mengikuti pimpinan dan tauladan yang baik. Dalam konteks ini, contoh yang paling utama perlu diikuti ialah peribadi Rasullah s.a.w yang merupakan jalan menuju ke arah pendidikan yang selamat. Jika tidak, ia akan membawa ke jalan yang sesat dan kehancuran.[7]

Ini selaras dan bertepatan dengan firman Allah Ta’ala:

(Surah al-Ahzab (33): 21)

Bermaksud: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”.[8]

(Terjemahan Surah al-Ahzab (33): 21)


Pembentukan sahsiah adalah merupakan agenda utama pendidikan. Ia mempunyai perkaitan yang rapat dengan sikap iaitu perbuatan yang terhasil dari dorongan batiniyyah (akhlak). Akhlak membawa implikasi yang besar kerana ia mencakupi seluruh perbuatan lahiriah manusia yang dihasilkan dari dorongan batiniah.[9]

Ahli pendidik dan ahli fikir Islam menekankan aspek ini termasuk Imām al-Ghazāli yang mengatakan bahawa tugas utama pelajar adalah untuk membersihkan jiwa dari akhlak yang rendah. Menurutnya ibadat hati dan mengisi batin dengan ilmu tidak sah tanpa lebih dahulu membersihkan hati dari najis akhlak yang keji dan sifat-sifat kotor.



[1] ‘Abdullāh Nāsih ‘Ulwān (1989), Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam, (Terj.)jil. I, Singapura: Pustaka Nasional, h. 157.

[2] Abdullah al-Qari (1989), Dasar Pendidikan Menurut Islam, Kota Bharu: Pustaka Aman Press, h. 96

[3] Yusof al-Qardhāwi (1977), op.cit., h.26.

[4] ‘Abdul Rahmān al-Nihlāwī (1983), Usūl al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah Wa Asālībihā, Beirut: Dār al-Fikr, h. 282.

[5]‘Abdullāh Nāsih ‘Ulwān (1989), op.cit., h. 287-299

[6]‘Abdullāh Nāsih ‘Ulwān (1989), Ibid, h. 181-198.

[7] Hasan al-Syarqāwī, op.cit., h. 173-174.

[8] Syeikh Abdullah bin Muhammad Basmeih (2000), op.cit., h. 908.

[9] Anwar Ibrahim (1998), Persoalan Akhlak Dalam Pendidikan, Kuala Lumpur, PKPIM.

Pandangan Barat Tentang Moral


Menurut pendapat setengah sarjana barat, akhlak atau moral ialah kumpulan unsur-unsur keperibadian seperti pemikiran, sentimen dan naluri. Ada juga yang mengaitkannya dengan tabiat dan kehendak naluri manusia.

Terdapat beberapa orang tokoh daripada barat yang telah membuat kajian tentang konsep sikap dan telah membuat definasi mereka tersendiri. Antara mereka ialah Large (1888), Munsterberg (1889),Muller (1900), Koffa (1912), Washburn (1916) dan lain-lain pengkaji lagi daripada Amerika Syarikat dan British.[1]

Kajian tentang sahsiah ini telah mengambil masa yang lama dan terdapat pelbagai takrifan yang telah diutarakan. Definasi dan pengertian tersebut mengandungi ciri persamaan dan dapat disimpulkan seperti berikut:

i. Ia merupakan suatu proses mental individu yang menentukan tindak balas dalam kehidupannya.

ii. Rasa hati individu ini dihubungkaitkan dengan penilaian positif atau negatif, suka atau tidak suka, setuju atau tidak setuju.

iii. Ia adalah suatu kesediaan mental yang tersusun daripada pengalaman yang mempengaruhi individu dalam melahirkan tindakbalas semua objek atau situasi yang berkaitan.

Daripada tinjauan takrifan tersebut, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa ia adalah suatu proses mental individu yang menentukan tindakbalas tersebut dalam kehidupannya dan ketetapan rasa hati serta perasaan individu. Ia juga memberi erti kesediaan mental yang tersusun daripada pengalaman yang dapat mempengaruhi tindak balas individu.



[1] Hindun Lidin (1987), Kesan Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sikap Pelajar-pelajar Universiti Teknologi Malaysia, (Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia).

Konsep akhlak dalam Islam


Islam telah meletakkan akhlak ke tahap yang paling utama bermula daripada individu perseorangan, perhubungan antara manusia dengan Allah, hubungan sesama manusia, hubungan antara negara dan perhubungan manusia dengan makhluk Allah yang lain.

Perkataan akhlak dalam bahasa Arab bermaksud fitrah manusia atau sesuatu yang melahirkan sifat atau perangai semulajadi manusia dalam bentuk lurus dan teratur.[1]

Menurut al-Imām al-Ghazāli dalam kitabnya ‘Ihyā’ ‘Ulūmuddīn’: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang melahirkan tingkahlaku dengan mudahnya tanpa berhajat kepada berfikir atau teragak-agak. Jika yang lahir tingkahlaku yang baik dan terpuji menurut akal dan syariat bererti ianya lahir dari akhlak yang terpuji. Sebaliknya jika tingkahlaku yang jahat dan keji menurut akal dan syariat bererti ianya lahir dari akhlak yang keji.[2]

Mengikut Dr. Jamil Saliba, akhlak dari segi bahasa bererti adat kebiasaan, perangai, kehormatan dan agama. Akhlak di kalangan Qudama’ menurut beliau ialah suatu sifat bersih dari jiwa yang dapat melakukan tindak tanduk dengan mudah tanpa memerlukan pandangan dan fikiran serta tiada paksaan.[3] Prof. Ahmad Amin pula menyatakan bahawa ; “Akhlak adalah merupakan suatu ilmu yang menjelaskan erti baik dan buruk”.[4]

Akhlak Islam adalah berteraskan iman kepada Allah yang Maha Esa. Islam menganjurkan supaya berbuat baik dan meninggalkan perkara yang keji. Akhlak Islam adalah bersumberkan kepada al-Quran dan al-Hadith.



[1] ‘Ali Fadhlullāh (t.t), al-Akhlāk al-Islāmiah, Maktabah Dār al-Hayāt, h. 4.

[2] Al-Ghazāli (t.t), op.cit., juz. 3, h.53.

[3] Jamil Saliba (1971), op.cit, h. 49.

[4] Ahmad Amin (1975), al-Akhlāk, terjemahan oleh Prof. K.H.Farid Ma’aruf, Ethika Ilmu Akhlak, Jakarta: cetakan Bulan Bintang, h. 15.

PERBINCANGAN BERKAITAN SAHSIAH


Sahsiah adalah merupakan kalimah Arab dari kata dasar " شخص" bermaksud seseorang. Sahsiah memberi maksud sejumlah sifat yang membezakan keperibadiannya dengan yang lain[1]. Kalimah ini telah diguna pakai dengan meluas dalam bahasa Melayu yang bermaksud keperibadian atau akhlak.

Masalah sahsiah atau akhlak adalah merupakan masalah global yang dihadapi oleh seluruh umat dalam dunia hari ini. Mengikut ajaran Islam bahawa sahsiah yang mulia adalah faktor utama yang menyumbangkan kepada pembangunan satu-satu umat dan negara. Akhlak yang mulia akan membentuk peribadi umat sebagai manusia yang berfikiran, manusia contoh untuk menuju ke arah kehidupan yang sempurna di dunia dan kebahagiaan di akhirat.

Apabila melihat kepada suasana masyarakat dunia hari ini, ternyatalah bahawa dunia sekarang sedang menghadapi krisis moral atau akhlak yang amat tenat. Nilai-nilai kemanusiaan dan kebahagiaan telah dan sedang terancam. Pertimbangan dan penilaian yang digunakan oleh masyarakat dan individu dalam menilai kebaikan dan keburukan tidak lagi berlandaskan landasan yang sepatutnya, malah kebanyakannya menurut kehendak hawa nafsu yang dilahirkan oleh fahaman kebendaan semata-mata.



[1] ‘Alī al-Qāsimī, Ahmad Mokhtār ‘Umar, Muhyi al-Dīn Sobīr (1989), al-Mujam al-‘Arabi al-Asāsī, Tunisia: Lārousse, h. 674

Kesan Pengajian Kesan Tasawwur Islam Terhadap Pembentukan Sahsiah


Tasawwur Islam atau tanggapan terhadap Islam amat penting difahami dengan betul oleh seluruh umat Islam. Tasawwur yang didefinasikan sebelum ini mempunyai bidang atau ruang lingkup yang amat luas. Ia merangkumi semua aspek kehidupan manusia dan meliputi keseluruhan Islam. Bermula dari tasawwur terhadap tuhan, manusia, alam sekeliling sehinggalah kepada hubungan antarabangsa dan kehidupan selepas kematian.

Tasawwur yang jelas tentang sesuatu akan memberi kesan yang besar terhadap tindakan. Justeru pendidikan adalah merupakan perkara yang paling penting kepada manusia. Abū al-Hasan ‘Alī al-Nadawī mengatakan bahawa melalui sistem pendidikan akan mampu menyediakan sahsiah yang bebas, mempunyai jati diri dari sudut rohani dan perasaan. Melalui rohani ini akan terbentuk suatu acuan yang sempurna dan melengkapkan kepada segala ilmu-ilmu yang lain.[1]

Pendidikan adalah merupakan acuan yang mampu membentuk sahsiah dan keperibadian makhluk yang hidup. Melalui acuan tersebut dapat membentuk apa sahaja perkara yang dikehendaki. Pendidikan adalah merupakan suatu kekuatan yang kesannya lebih besar dari kesan bahan-bahan kimia yang lain. Ia mampu mengubah bukit yang besar dan teguh kepada debu-debu yang halus.[2]

Tasawwur Islam adalah merangkumi seluruh proses pendidikan yang berasaskan kepada sumber wahyu. Menurut Abdul Halim El-Muhammady: Pendidikan Islam ialah proses mendidik dan melatih akal, jasmani, rohani dan emosi manusia berasaskan sumber wahyu; al-Quran dan al-Sunnah, pengalaman para al-Salaf al-Soleh serta ilmuan yang mu‘tabar untuk melahirkan insan sōlih yang mampu memikul tanggungjawab khalifah yang dipertanggungjawabkan oleh Allah (s.w.t) ke atas manusia supaya mengimarahkan (memakmurkan) alam ini untuk kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Seseorang tidak mungkin dapat mengikuti dan tetap berpegang teguh dengan ajaran agama tanpa dipimpin oleh ilmu pengetahuan, pemerhatian dan pemikiran, kerana kadar kesempurnaan dalam perkara tersebut menandakan ketinggian darjat di sisi Allah s.w.t.[3]

Tanpa berlakunya proses pendidikan akan membawa kepada kejahilan, fahaman yang salah dan tidak mendapat tasawwur yang jelas tentang sesuatu menyebabkan berlakunya penyelewengan pemikiran. Perkara ini amat merbahaya kerana mereka akan menyangka perkara yang baik itu buruk sementara perkara yang buruk itu baik. Justeru itu, tindakan yang terbit daripada pelakunya akan bertentangan dengan tatasusila yang telah digariskan oleh agama.

Kepincangan sahsiah juga akan berlaku tanpa tasawwur yang jelas dan pendidikan yang seutuhnya. Perkara ini berlaku kerana jiwa yang kurang pengisiannya akan menjadi lemah dan mudah tunduk kepada kemahuan nafsu syahwat. Ianya memberi kesan yang negatif kepada akhlak dan keperibadian seseorang.

Sebenarnya terdapat pelbagai perbincangan yang telah diutarakan oleh para sarjana Islam berhubung dengan konsep Tasawwur Islam. Walaupun terdapat pelbagai olahan bahasa yang telah dikemukakan, tetapi ia memberi mafhum yang sama. Semuanya memusatkan kepada proses pendidikan yang menyeluruh berasaskan nilai-nilai akidah dan bersumberkan wahyu al-Quran dan Sunnah. Tujuannya hanyalah untuk membentuk manusia yang terbaik di dunia dan akhirat.



[1] Abū al-Hasan ‘Alī al-Nadawī (1968), al-Sirā Baina al-Fikrah al-Islāmiyyah Wa al-Fikrah al-Gharbiyyah, Kuwait: Dār al-Kuwaitiah, h. 161.

[2] Ibid, h.167

[3] Abū al-Alā al-Maudūdī (1971), al-Islām Fī Muwājahat al-Tahaddiyāt al-Muāsorah, Kuwait: Dār al-Qalam, h. 12

Matlamat Pendidikan Menurut Islam

Matlamat pendidikan Islam menurut pandangan para filosuf Islam adalah sebagaimana berikut:

Imam Abu Ĥamid al-Ghazali[1] menyatakan matlamat dan tujuan pendidikan Islam itu adalah: “Bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah Ta’ala tanpa tujuan mendapatkan jawatan kepemimpinan, bermegah-megah dan berlumba-lumba.”[2]

Sementara Ibn Khaldun[3] (1332–1406 M) pula dalam kitabnya al-Muqaddimah mengatakan:

“Adalah pendidikan Islam mengarah kepada dua tujuan iaitu:-

1. Tujuan keagamaan, maksudnya ialah beramal untuk akhirat, sehingga ia menemui Tuhannya, dalam keadaan ia telah menunaikan hak Allah yang diwajibkan ke atasnya.

2. Tujuan ilmiah – keduniaan, iaitu apa yang diungkapkan dalam pendidikan moden dengan tujuan kemanfaatan, atau persiapan untuk hidup.[4]

Menurut Prof. Şāleh ‘Abd al-‘Azīz dan Dr. ‘Abd al-‘Azīz ‘Abd al-Mājid bahawa tujuan pendidikan Islam adalah: “Untuk mendapatkan keredhaan Allah dan mengusahakan kehidupan.”[5] Sementara Mustafa Amin menyatakan bahawa tujuan pendidikan Islam adalah:“Mempersiapkan seseorang bagi amalan dunia dan akhirat.”[6]

Prof. Dr. Muħammad ‘Atiyyah al-A’brāsyi dalam mengomentarikan definisi-definisi pendidikan yang dikemukakan oleh para pakar tersebut sebagaimana berikut:[7]

“Sebenarnya semua definisi pendidikan yang tersebut adalah tercakup di dalamnya teladan-teladan, contoh-contoh yang tinggi, yang halus bagi para pendidik menegakkannya. Pada pendapat kami bahawa pendidik itu ialah mempersiapkan seseorang (anak didik) supaya dia dapat hidup dengan sempurna, bahagia, cinta kepada tanah airnya, kuat jasmaninya, sistematik pemikirannya, halus perasaannya, cekap dalam kerjayanya, bekerjasama dengan orang lain, indah ungkapannya, dalam tulisan dan lisannya dan tangannya melakukan pekerjaannya dengan baik”.

Menurut Drs. Syahminan Zaini, tujuan pendidikan Islam adalah membentuk manusia yang berjasmani kuat, sihat dan trampil, berotak cerdas dan banyak ilmu, berhati tunduk kepada Allah serta mempunyai semangat kerja yang hebat, disiplin yang tinggi dan pendirian yang teguh.[8]

Drs. Ahmad D. Marimba mengatakan bahawa tujuan pendidikan Islam adalah membentuk keperibadian muslim, iaitu keperibadian yang menyerahkan dirinya kepada Allah.[9]

Menurut Prof. Madya Dr. Abdul Halim Mat Diah, ungkapan yang paling baik dan lengkap tentang tujuan pendidikan Islam adalah membentuk keperibadian muslim. Dalam kata-kata “keperibadian muslim yang seutuhnya” akan tercakuplah keperibadian yang utama, keperibadian yang menyerahkan dirinya kepada Allah, dengan beribadah kepadaNya dan berusaha mendapatkan kebahagiaan dunia dan akhirat.[10]



[1] Beliau ialah Muhammad bin Muhammad bin Ahmad Abu Hamid al-Tusi al-Ghazali. Dilahirkan pada tahun 450h di negeri Tus dan meninggal dunia di sana pada 14 Jamadil Akhir 505h.

[2] Muhammad ‘Atiyyah al-Abrāsyi (1969), al-Tarbiyyah al-Islāmiyyah wa-falāsifatuhā, c. II, Mesir: ‘Isā al-Bāb al-Halabi wā-Syurākah, h. 244.

[3] Beliau ialah Abdul Rahman Abu Zaid, dilahirkan di Tunisia tahun 1332h dan meninggal dunia di Kaherah tahun 1406h. Merupakan ahli sosiologi dan falsafah. Beliau mengarang kitab dalam pelbagai bidang dan karangan beliau yang paling masyhur ialah kitab al-Muqaddimah.

[4] Muhammad ‘Atiyyah al-A’brāsyi (1969), Op.cit., h. 284.

[5] Şāleh ‘Abd al-‘Azīz dan Dr. ‘Abd al ‘Azīz ‘Abd al-Majīd (1968), al-Tarbiyyah wa-Turūq al- Tadris, Jld.I, c. IX, Mesir: Dār al-Ma’ārif, h. 34.

[6] Mustafa Amīn (1926), Tarīkh al-Tarbiyyah, c. II, Mesir: Dār al-Maārif, h. 167.

[7] Muhammad ‘Atiyyah al-A’brāsyi (1969), op.cit., h. 284-285.

[8] Syahminan Zaini , op. cit., h. 48-49.

[9] Ahmad D. Marimba, op. cit., h. 41-42.

[10] Abdul Halim bin Haji Mat Diah (1989), op. cit., h. 58.

Matlamat Pendidikan

Matlamat merupakan sasaran yang hendak dicapai oleh setiap aktiviti manusia. Setiap aktiviti manusia mesti mempunyai matlamat atau tujuan tertentu kerana aktiviti yang tidak mempunyai tujuan adalah pekerjaan sia-sia.

Menurut Haji Zainal Abidin Safarwan, didik bererti bimbing, tuntun, ajar, pelihara dan jaga dengan hati-hati. Pendidik bererti guru, pengasuh, wali, pemimpin, pengelola, pelatih, penyelenggara, pengajar, pamong dan pemelihara. Pendidikan pula bererti pengasuh, tarbiah dan pemeliharaan.

Matlamat pendidikan bangsa Cina dahulu adalah mempersiapkan anak didik untuk hidup bekerjasama dalam tugas-tugas besar. Bangsa Hindu mengarahkan tujuan pendidikan pada pembiasaan (melatih) anak didik bersikap sabar dan menerima kenyataan yang ada serta mampu menahan nafsu. Bangsa Sparta lebih mengutamakan kepada pembentukan sifat-sifat keberanian dan kesabaran serta sikap menghormati para pemimpin dan patriotisme (menyintai tanah air) serta taat kepada pemerintahnya. Bangsa Athena (Yunani kuno) mengarahkan tujuan pendidikan pada pembentukan peribadi yang berkesinambungan dalam aspek-aspek jasmaniah dan kecerdasan, moral dan keindahan budi.

Filosuf Yunani yang terkenal Plato (427-346 M) mengatakan bahawa pendidikan adalah bererti memberikan keindahan dan kesempurnaan yang mungkin diberikan kepada jasmani dan rohani.

John Meltan, penyair Inggeris yang terkenal (1608-1614 M), memberikan definisi pendidikan sebagai berikut: Pendidikan yang sempurna ialah pendidikan yang dapat menjadikan manusia mampu untuk menunaikan apa-apa sahaja pekerjaan, terhadap diri sendiri atau masyarakat dengan teliti, jujur dan cekap, baik dalam damai maupun dalam perang.

Sully, filosuf, ahli pendidikan dan ilmu jiwa Inggeris mengatakan bahawa pendidikan adalah bererti melatih potensi-potensi yang telah dimiliki anak agar ia mampu untuk mengendalikan hidupnya dengan sopan, sihat dan bahagia. Sementara W.T. Harris pula mengatakan bahawa erti pendidikan adalah mempersiapkan seseorang agar dia dapat memberikan kebahagiaan kepada dirinya sendiri dan juga kepada orang lain.

Hall mengatakan bahawa pendidikan yang sempurna itu ialah: pendidikan yang dapat memelihara kesihatan badan dan kekuatan jasmani bagi murid, juga pendidikan memungkinkannya mengenai kekuatan akal dan jasmaniahnya serta menambahkan kecepatan tanggapannya dan ketajaman kepintarannya, serta melatihnya supaya cepat dan teliti dalam membuat keputusan, dan membimbingnya supaya berperasaan halus, menjalankan kewajipan-kewajipannya dengan teliti dan hati-hati.

Carter V. Good menjelaskan pendidikan bererti segala proses memajukan sikap serta nilai baik yang menjadi amalan dalam sebuah masyarakat kepada setiap individu yang hidup dalam kelompok tersebut.

John Dewey pula menyatakan bahawa pendidikan adalah kaedah yang asas untuk memaju dan membawa pembaharuan dalam sesebuah masyarakat.

Sementara Richard James pula menyatakan mengenai kepentingan pendidikan dengan katanya: “sekiranya awak berfikir setahun ke hadapan tanamlah benih, sekiranya awak berfikir sepuluh tahun ke hadapan tanamlah sebatang pokok dan sekiranya awak berfikir seratus tahun ke hadapan didiklah manusia”.

Saint Thomas Aquinas (1225 - 1273 M) pernah menyatakan bahawa sesungguhnya tujuan pendidikan dan tujuan hidup itu adalah merealisasikan kebahagiaan dengan cara menanamkan keutamaan akal dan akhlak.

Pestalozzi dan Probel setuju membatasi tujuan pendidikan diarahkan kepada pembaikan masyarakat dengan cara menumbuhkan bakat individual anak.

Hegel (1770 – 1831 M) berpendapat bahawa sebaliknya pendidikan itu berusaha untuk mendorong perkembangan jiwa kelompok dan menghindari perbuatan yang membawa kepada dorongan kebendaan (materialisme).

Menurut Prof. Madya Dr. Abdul Halim bin Haji Mat Diah, pendidikan adalah proses yang dilalui oleh anak didik dengan bimbingan yang dilakukan secara sengaja oleh si pendidik untuk membentuk keperibadian yang tertentu berdasarkan cita-cita dan falsafah hidup.

Matlamat pendidikan yang telah dihuraikan di atas adalah berbeza-beza kerana didasarkan atas kehidupan bangsa masing-masing yang pada prinsipnya tujuan-tujuan tersebut diarahkan untuk mencapai kehidupan duniawi yang baik yang ditekankan pada kemampuan melakukan pekerjaan praktis yang bermanfaat.